mun viimeisin sana

Navigointi

Uudemmat kirjoitukset

Vanhemmat kirjoitukset

Viimeksi kommentoidut

Luokat

Arkisto

Sunnuntaiaukiolot - miksi?

Monet puolueet tuntuvat ajavan kauppojen vapaita sunnuntaiaukioloja innokkaasti.

Mitä perusteluja hankkeelle on? Siis ideologisen ja mukavuusargumentin lisäksi – eli että bisnestä ei saa häiritä turhilla rajoituksilla ja että nykyihminen ei osaa, halua tai voi suunnitella elämäänsä etukäteen, joten kauppaan vain pitää päästä just heti ku must tuntuu.

Uskonnolliset perustelut aukiolon vastustamiselle ovat oma lukunsa. Mutta samassa leirissä ollaan.

Ensinnäkin, miksi kaiken pitäisi olla aina auki? Ihmiset ovat ansainneet leponsa ja viikkoihinsa rytmin. Jos entistä useammat tekevät viikonajasta riippumatta töitä, tarvitaan myös entistä enemmän tukipalveluita kuten lasten päivähoitoa, eli kauppojen aukiolo heijastuu monille muillekin aloille. Ja käänteisesti, ihmisillä on vähemmän säännöllistä vapaa-aikaa ja yhteistä aikaa oman kotiyhteisönsä kanssa. Erityisesti jälkimmäinen on minusta traagista. Pienimmät kärsivät eniten. 

Toisekseen, onko kuluttajien ostoksiin käyttämä rahasumma jotenkin kasvamassa? Ei. Sehän tarkoittaa, että kauppiaiden katteet pienenevät, kun (vieläpä normaalia korkeammat) sunnuntaipalkatkin on maksettava. Tämä taas siirretään hintoihin. Summa summarum: laiska kuluttaja maksaa kaikesta enemmän, jotta pääsee sunnuntainakin kauppaan. Pienituloiset kärsivät eniten.

Vapaaehtoisuudesta ei voi käytännössä puhua, sillä kauppojen tietenkin olisi pakko olla auki jos kilpailijakin on.

Lisäksi viisaammat sanovat, että tämä koituu pikkukauppojen kohtaloksi. "Kehitys" siis suosisi automarketteja lähiasioinnin kustannuksella. Se on minulle yksinään jo riittävä syy vastustaa porvarileirin hanketta. Ideologinen eli ei.

Postattu 2009-04-15 kello 15:40 – kuuluu luokkiin: talous, kulutuspermalinkki

Kommentit

Jouni Siren kirjoitti:

Minä lähestyisin kysymystä ennemmin toiselta suunnalta. Mitkä ovat ne perusteet, joiden varjolla voidaan lakisääteisesti rajoittaa palveluiden tarjoamista ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta noudata virka-aikoihin perustuvaa vuorokausi- ja viikkorytmiä? Sellaisia ihmisiä on koko ajan enemmän.

Sitä paitsi näin Helsingin kantakaupungissa asuvan kannalta kaupat ovat jo sunnuntaisin auki, paitsi suuret kaupat keväällä ja syksyllä, paitsi jos ne sijaitsevat Asematunnelin tai Kampin keskuksen kaltaisissa etuoikeutetuissa paikoissa. Sen lisäksi kauppojen aukioloille ei tietenkään ole mitään rajoituksia, jos ne myyvät kaiken muun ohella myös bensaa.
2009-04-15 kello 17:41

jukka kirjoitti:

Ihan validi pointti. Mutta sellaisia ihmisiä ("jotka eivät syystä tai toisesta noudata virka-aikoihin perustuvaa vuorokausi- ja viikkorytmiä") nimenomaan tuotettaisiin tietoisesti lisää aukioloaikojen vapauttamisella. Olisiko viisipäiväinen työviikko hyvä peruste? Se, että nykytilanteessa rajoitusten poistaminen aiheuttaisi suurempia vaikeuksia kun niiden säilyttäminen (vaikka em. lapsenhoitotarpeen lisääntymisen myötä, mutta esimerkkejä voi varmaan keksiä paljon muitakin)?

ABC-kehitys (tässä autoilun ja keskustapuolueen luvatussa maassa), jolla samalla tapetaan kaikki pienten kylien palvelut, on toki raivostuttavaa sinänsä, muttei epäkohdalla toisen epäkohdan perusteleminen ole ehkä paras mahdollinen argumentti.
2009-04-15 kello 20:46

Jouni Siren kirjoitti:

En puhunut huoltoasemien kaupoista epäkohtana vaan edelleenkin Helsingin kantakaupungin näkökulmasta. Monista vapaiden aukiolojen maista tutut ympäri vuorokauden auki olevat pikkukaupat ovat nimittäin todellisuutta Helsingissäkin, vaikka niiden edessä nykyisin pitääkin olla bensapumppu ja pysäköintitilaa.
2009-04-16 kello 02:34

A. Kurittu kirjoitti:

Oletko huomannut, että valtaosa kauppojen työntekijöistä on nuoria? Olettaisin sitä myöten, että monet heistä ovat myös opiskelijoita, joiden pääsääntöiset mahdollisuudet tehdä töitä ovat viikonloppuisin.

Sunnuntaisin maksetaan tuplapalkka. En usko, että kovinkaan moni toimeentulon rajamailla kitkuttava opiskelija ottaisi hernettä nenukkiin siitä, että joutuvat tekemään sunnuntaisin tuplapalkalla duunia, kun maanantai-perjantai on kuitenkin periaatteessa varattu opiskelulle.
2009-04-17 kello 17:06

Pinja kirjoitti:

Suomi on jo nyt täynnä ihmisiä, joille 5-päiväinen työviikko ei tarkoita ma-pe väliä. Monissa ammateissa se ei kerta kaikkiaan ole mahdollista. Apteekkien, sairaaloiden, kriisikeskusten, palvelutalojen ja myös joidenkin yritysten jne työntekijät eivät voi elää ma-pe elämää. Ajatus siitä, että kaupat eivät saisi olla sunnuntaina auki on vain tietyssä asemassa olevien ihmisten näkemys.
Minä myös veikkaan, että sunnuntaisin kaupoissa työskentelisivät jatkossakin nimenomaan opiskelijat.
2009-04-20 kello 15:39

Pinja kirjoitti:

Rupesin miettimään ”duunaritöitä” tekeviä ystäviä ja alkoi tuntua siltä, että he kaikki joutuvat työskentelemään ajoittain vkloppuisin..jotta bussit kulkisivat, kaupassa olisi maanantaina leipää jne. Äkkiseltään ajateltuna ma-pe työviikko on yllättävän akateeminen ilmiö.
2009-04-20 kello 16:02

Riina Simonen kirjoitti:

Jukalla on ihan samat perustelut kuin mitä itsekin olen käyttänyt aiheesta. Moni ei tunnu tajuavan, että jos ihmisten kulutus on vakio ja sunnuntaisin maksetaan tuplapalkkaa, SE NOSTAA RUOAN HINTAA KAIKILLE. Suomessa ruoka on muutenkin hävyttömän hintaista.

Minusta on ihan ok, että pikkukaupat saavat olla auki sunnuntaisinkin eli nykytilanne on siltä osin ok. Vastustan (samoin käsittääkseni Jukka) vain sitä, että kaikki kaupat kokoon katsomatta saisivat olla auki sunnuntaisin. Sehän vain lisäisi autoilua.
2009-04-20 kello 22:57

Pinja kirjoitti:

Tuossa mielessä samaa mieltä, pikkukauppojen aukiolo todellakin riittää. Automarketit voivat pysyä kiinni.
2009-04-21 kello 13:13

jukka kirjoitti:

Tosiaan. Ja ehkä mun olisi ollut syytä erotella tarkemmin eri kauppatyyppejä avautumisessani. Pikkukauppojen hinnathan ovat tosin jo nyt korkeammat, mutta se johtuu myös muista syistä (esim. isojen skaalaetu).

A. Kurittu huolehti (samalla kuin ohitti varsinaiset pointtini), etten ehkä tietäisi, että monet sunnuntaityöläisistä ovat nimenomaan opiskelijoita, jotka mielellään työskentelevät viikonloppuisin. Huoli on aiheeton.

Mutta perusteluna se(kään) ei ole musta hyvä tälle asialle siksi, että en pidä tästä purkkaa-ja-liimaa-politiikasta, jossa yksi repsottava asia korjataan toisella vastaavalla. Siis se, että opiskelijain toimeentulo on kuralla, on ongelma, joka pitää korjata. Mutta ei sitä kannata korjata tavalla, joka aiheuttaa ihan muita ongelmia.

Vähän kuin torjuttaisiin ilmastonmuutosta ydinvoimalla: ja katso - saatiin ydinvoimaa, mutta ilmastonmuutokseen sillä ei ollut sanottavaa vaikutusta. (Vertaus lienee ymmärrettävä vaikkei olisi samaa mieltä itse asiasta.)
2009-04-21 kello 14:36

Juho kirjoitti:

Yksi kommentti tähän asialliseen ketjuun: Jos sunnuntaiaukiolo tulee voimaan, niin veikkaan, että ei mene pitkääkään, että tuplapalkka sunnuntailta otetaan pois.

Tykkejä siihen suuntaan viritellään jo. Tämä siksi, että se paitsi varmaan nostaa ruuan hintaa enemmän kuin ALVin lasku sitä laskee, myös haittaa "toipumista lamasta".
2009-05-13 kello 16:41

Janne kirjoitti:

Mielenkiintoinen postulaatti nämä "vapaiden aukioloaikojen maat". Sikäli kuin minä olen Eurooppaa reissannut, ei missään ole kaupat auki sen enempää kuin Helsingissä. Useimmissa paikoissa ovat auki vähemmän.
2009-05-25 kello 13:13

antti kirjoitti:

Jos kaikkien ei tarvitse tunkea autollaan marketin parkkipaikalle samaan aikaan riittää pienempi parkkialue ja ruoan hintaa voi laskea. Tai jos ihmiset lähtevätkin sunnuntaina shoppailemaan eikä pelaamaan golfia niin ostoksiin käytetty rahamäärä voi nousta, eikä hintojen korotuksiin ole tarvetta.
2009-06-11 kello 11:37

Lisää kommentti

:

:
:
:
Viisi numeroa