mun viimeisin sana

Navigointi

Uudemmat kirjoitukset

Vanhemmat kirjoitukset

Viimeksi kommentoidut

Luokat

Arkisto

YTV ja kantoliinat

YTV ei STT:n/HS:n mukaan halua päästää kantoliinalla matkustavia ilmaiseksi julkisissa liikennevälineissä, vaikka vaunuilla pääsee. Perustelut näyttävät pohjautuvan siihen, että vallitsevaa todellisuutta ei tunneta. Aivan kuten oli asian laita taannoisessa päiväkotikestovaippakeskustelussa, kun eräs professori nostettiin "asiantuntijaksi".

Helsingin valtuustohan näytti Miina Kajoksen (vas) ja eräiden muiden aktiivisuuden ansiosta asialle vihreää valoa, mutta YTV ei näytä korvaansa lotkauttavan.

Kyse on siis alunperin siitä, että on ajateltu lasten turvallisuutta: kun lastenvaunuilla nousee bussiin keskiovesta, hoitajan ei tarvitse jättää lasta yksin mennäkseen ostamaan tai leimaamaan lippua. Etu on kuitenkin laajennettu myös muihin kulkuvälineisiin. Myös metroon, vaikka perustelu ei käsittääkseni koskaan ole niissä pätenyt. Johdonmukaistahan se kieltämättä on, mutta nyt odottaisi johdonmukaisen linjan jatkuvan.

Niinpä matkustusedusta on tullut merkittävä sosiaalipoliittinen kädenojennus yhdelle köyhimmistä ryhmistä, lapsiperheille. Siksi sitä ei enää voi tarkastella pelkästään teknisenä, käytännöllisenä tai turvallisuuskysymyksenä. Ja siksi pitäisi olla tärkeää, että edun piiriin kuuluu kaikki samassa tilanteessa olevat, eivätkä vain ne, jotka kulkevat vaunuilla tai rattailla.

Nykytilanteessa nimittäin rattaita ja vaunuja käytetään tämän takia silloinkin, kun niitä ei tarvittaisi, kannustinvaikutuksen takia. Riippumatta siitä, että tarpeeton vaunujen käyttö hidastaa ja hankaloittaa sekä käyttäjiensä että kaikkien muidenkin elämää ja kulkemista.

Entä se turvallisuus? YTV:n mukaan kantoliina on turvattomampi kuin rattaat. Näinköhän? Mietitäänpä.

Sivuttain kulkevat vaunut ja rattaat lienevät vauvalle tai pienelle lapselle turvallisin vaihtoehto törmäystilanteessa tai äkkijarrutuksessa jos ja vain jos 1) lapsi on makuuasennossa, 2) lapsi on kiinni valjaissa (ja ne ovat turvalliset), 3) vaunujen takana olevalla penkillä ei istu ketään ja 4) vaunuissa on sekä jarru päällä että ne ovat kiinni bussin rakenteissa vyöllä tai koukulla.

Yleensä käytännössä vain noin yksi em. ehdoista toteutuu. Vaunujen takana oleva aikuinen rojahtaa äkkipysäyksessä äkkiä vaunujen päälle. Hereillä olevaa lasta ei välttämättä voi pitää kahleissa maaten tai hän huutaa koko matkan, mikä ei liene kenenkään etu. Vaunujen ja lapsen kiinnittäminen on myös työlästä. Useinkaan ei voida puhua siis kovin turvallisesta vaunumatkustamisesta. (Omakin lapseni meinasi lentää kerran kun bussikuski ei noteerannut suojatietä ja sitä ylittävää jalankulkijaa ajoissa.)

Kantoliina on eräänlainen turvavyö. Sen ainoat tähän liittyvät ongelmat ovat, ettei liina tue päätä ja niskaa (paitsi kokonaan liinaan uppoavan vastasyntyneen tapauksessa), ja lapsi on äkkipysäyksessä vaarassa jäädä kantajansa ja edellisen penkin väliin. Nämä ovat kuitenkin näennäisongelmia: jos aikuinen istuu selkä menosuuntaan, hän toimii itse lapselle turvatyynynä eikä puristumisen riskiä ole.

Jokaisessa bussissa on vähintään neljä penkkiä selkä menosuuntaan ja nämä vieläpä täytetään yleensä viimeisten joukossa, joten kantoliinailijoille on melkein aina turvallinen paikka vapaana.

Väitän siis, että selkä menosuuntaan kantoliinan kanssa matkustava lapsi on paremmin turvassa kuin tyypillinen vaunumatkailija. Puhumattakaan vaivattomuudesta.

Lapselle on hyvästä olla hoitajansa välittömässä läheisyydessä, erityisesti vieraassa paikassa, kuten kulkuvälineessä. Ja jos kantoliinojen käyttö julkisissa yleistyisi, busseihin mahtuisi enemmän lapsia vanhempineen ja vaunuja todella tarvitsevat pääsisivät paremmin kyytiin. Win-win.

En siis oikein jaksa ymmärtää, miksi YTV:llä on tässä oma ideologinen ristiretkensä.

(Ja miksi, oi miksi, HS puhuu otsikossaan kantoliinaäideistä? Tunnen oloni joskus niin näkymättömäksi, että tuskin olen olemassa.)

Postattu 2009-01-21 kello 14:39 – kuuluu luokkiin: kaupunki, lapsiasia, liikennepermalinkki

Kommentit

Saila Ruuth kirjoitti:

Olen tietty samaa mieltä siitä, että ilmainen matkustaminen on enemmän sosiaalipolitiikkaa kuin turvallisuutta ja pitäisi siksi laajentaa myös kantoliinailijoihin, mutta en tajua tätä lausetta: "Lapselle on hyvästä olla hoitajansa välittömässä läheisyydessä, erityisesti vieraassa paikassa, kuten kulkuvälineessä."

Onko niillä vaunuissa olevilla lapsilla jotenkin vaikeampaa kulkuvälineissä kuin kantoliinassa olevilla? En ole koskaan pannut tällaista merkille. Ja eikös se lapsikin aika nopeasti totu kulkuvälineisiin niin, ettei ne enää ole vieraita paikkoja?
2009-01-21 kello 15:32

Lauri Korkeaoja kirjoitti:

"Lapselle on hyvästä olla hoitajansa välittömässä läheisyydessä, erityisesti vieraassa paikassa, kuten kulkuvälineessä."

Infantiilin turvallisuudentunne rakentuu kosketukselle ja läheisyydelle ja bussi on oikeasti pelottava paikka. Kantoliinan suosio ja arvostus perustuvat pitkälle siihen, että saa olla lähellä.

Sinänsä, kantoliinan riskit eivät liity ainoastaan liikenneonnettomuuksiin: Kokeilin tota muutaman kerran ja ongelmallisinta on bussiin nouseminen ja sieltä poistuminen: Keskikäytävä on varsinkin talvella liukas ja suurin riski on kaatuminen. Mieti itse, miltä tuntuu, jos olet sidottu itseäsi kymmenen kertaa painavampaan esineeseen, ja kaadut sen kanssa kovaa pintaa vasten siten, että jäät väliin.

Yleisesti olen samaa mieltä: Vanhemmuuden ongelma on sosiaalinen erakoituminen, masennus (ei tosin tässä tapauksessa...) kaiken liikkumisen helpottaminen on suotavaa.
2009-01-21 kello 15:52

jukka kirjoitti:

Lauri vastasikin Sailalle tyhjentävästi.

Mitä tulee liukastumisriskiin: joo, mutta tämä ei ole mitenkään erityisesti liinaspesifinen ongelma. Sitä paitsi eri tahot lausunnoissaan näyttävät kiinnittäneen huomiota lähinnä törmäysasiaan, jolla tätä on nurinkurisesti perusteltu. Niinpä minäkin siis, ainakin nyt kirjottaessani YTV:n hallituslaisille postia.
2009-01-21 kello 16:24

Jaakko Valaskivi kirjoitti:

Tähän on helppo ratkaisu: leluosastolta ostat sellaiset n. 20 senttiset vaunut ja siten kakru liinaan. Näytät kuskille molempia ja voila: saat mennä ilmaiseksi. Vai sanotaanko siellä jossain ovelassa pykälässä, että lastenvaunujen kanssa pääsee ilmaiseksi vain jos vaunuissa sisällä on lapsi? Sittehän huutavan vauvan vaunuista nostavan isin on myös heti käytävä maksamassa lippu.
Toinen hauska juttu olisi tehdä pajalla n. 4 kertaa normaalia isommat vaunut, sellaset just ovesta mahtuvat ja koittaa niillä sisään.
PS. Tampereella saa koiran viedä bussiin, jos sitä pitää koko ajan sylissä. Halki bussin lentävä koira ei siis ole turvariski. Meidän painaa 8 kg.
2009-01-21 kello 19:50

Johanna Nuorteva kirjoitti:

Jaakko, hyvät hihitykset saatiin täällä kotona sun kirjoituksesta! Olisi kyllä ihan mahtavaa, jos lelurattaiden ja liinan kanssa liikkuminen yleistyisi! Melkein voisi olla aihetta jollekin kampanjapäivälle. Kaikki liinailijat samana päivänä lelurattaiden kanssa bussiin. Kuka ottaisi järkättäväksi?

Jukka, todellakin vaikuttaa ainoastaan YTV:n ideologiselta linjaukselta eikä todellakaan perustu tietämykseen liinoista, niiden käytöstä ja turvallisuudesta.
2009-01-21 kello 22:32

jukka kirjoitti:

Jos joku näitä täältä lukee: eihän se hyvin mennyt. YTV:n hallitus päätti äänin 11-3, että "pientä lasta kantoliinassa tai vastaavassa kuljettavalle ei myönnetä oikeutta matkustaa maksutta, koska lasten kuljettaminen kantoliinoissa ei estä maksun suorittamista".

Tarja Parviaisen esittämä, Jyrki Kasvin ja Marjatta Vasaran kannattama vastaesitys oli "Hallitus
päättää, että pientä lasta kantoliinassa tai vastaavassa kuljettavalle myönnetään oikeus matkustaa maksutta joukkoliikennevälineissä liikenneturvallisuuden parantamiseksi."

Eli käytännössä näyttävät ymmärtäneen, että kantoliina voi olla turvallinen ja hakivat perustelun muualta.

Pöytäkirja: http://www.ytv.fi/dynasty/kokous/2009152-10.HTM.
2009-01-23 kello 16:37

Lisää kommentti

:

:
:
:
Viisi numeroa