Hallituksesta
Seuraavat viikot näyttävät, kuinka käy hallituksen ja sen ohjelman. Sisäpiiri ehkä jo tietää, mikä on tulevan hallituksen kokoonpano, tai siis mi(t)kä puolue(et) keskustan ja kokoomuksen kanssa hallitukseen käy(vät). Mutta ei siinä nyt niin paljon vaihtoehtoja ole, etten minäkin uskaltaisi veikata: RKP ja KD.
Kiinnostavinta lienee se, onko vihreät porvarihallituksessa, jossa puolue pääsisi rakentamaan lisää ydinvoimaa. Tuntuu jopa vastenmieliseltä se tapa, jolla puolueen johto on jo ennen vaaleja luvannut myydä kaikki mummonsa, kunhan hallitukseen vain päästään. Ja vaalien jälkeen erityisesti puolueen aikuisosastolta ja/tai sinivihreästä siivestä kuuluu toiveita hallitukseen pääsystä. Olen samaa mieltä Pinjan kanssa, jonka mielestä kyseinen siipi "saisi laukata sinne, missä 'vastuullinen' markkinatalous kasvaa".
Miksi vihreät haluaisivat hallitukseen? Koska siellä kuulemma voi vaikuttaa vihreille tärkeisiin asioihin paremmin kuin oppositiossa. Olisikohan näin? Hallitusneuvotteluissa kuitenkin joutuisivat sitomaan kätensä niin pahasti, että vaikutus mahtaisi jäädä aika pieneksi.
Eikä ehkä pidä aliarvioida oppositiossa toimimisen merkitystä. Ainakin oppositiossa voi vapaasti kritisoida hallituksen toimintaa, mikä on aina kivaa. Mutta myös demari-vasuri-viher-linjan oppositiolla voisi olla jotain yhteistä puhuttavaa, ja ainakin vihreät voisivat yrittää tavata demareille oikein hitaasti sanaparia työn muutos. Ja ennen muuta, ei pidä unohtaa niitä punavihreitä äänestäjiä, joita vihreiden sinisiipi ja etenkin ydinvoimamamoilu kauhistuttaa. He ovat epävarmoja vihreiden kannattajia ja varmasti äänestävät ensi kerralla jotain muuta, jos vihreät haluavat ottaa vastuun porvarihallituksen politiikasta. Vihreistä tulisi sylkykuppi jo alkumetreillä. Saattaisin itsekin joutua toteuttamaan tätä ennustustani.
En tue erityisesti mitään puoluetta, mutta kylläkin useiden puolueiden hyviä tyyppejä ja etenkin hyviä ideoita. Ja vastustan vastaavasti huonoja tasapuolisesti, joskaan toivottomien osalta en välttämättä jaksa vaivautua. Olenkin valmis muuttamaan mieltäni myös tässä asiassa, jos jotkut hyvät argumentit sitä vaativat, mutta tällä hetkellä tuntuisi aivan uskomattoman typerältä, jos vihreät lähtisivät toteuttamaan keskusta-kokoomuksen oikeistopolitiikkaa. Olen poistamassa varmistinta.
Näistä huolimatta onnea vaalivoittajille, ja pahoitteluni kaikille niille, joille olen sunnuntai-illasta alkaen laukonut harkitsemattomia typeryyksiä sen loputtoman ärsyyntymisen johdosta, joka oikeiston noususta aiheutui. Se, että demarit ovat toteuttaneet tähän asti oikeistopolitiikkaa, on aika laiha lohtu sille, että vielä paljonkin pahempaa voi olla luvassa.
Kiinnostavinta lienee se, onko vihreät porvarihallituksessa, jossa puolue pääsisi rakentamaan lisää ydinvoimaa. Tuntuu jopa vastenmieliseltä se tapa, jolla puolueen johto on jo ennen vaaleja luvannut myydä kaikki mummonsa, kunhan hallitukseen vain päästään. Ja vaalien jälkeen erityisesti puolueen aikuisosastolta ja/tai sinivihreästä siivestä kuuluu toiveita hallitukseen pääsystä. Olen samaa mieltä Pinjan kanssa, jonka mielestä kyseinen siipi "saisi laukata sinne, missä 'vastuullinen' markkinatalous kasvaa".
Miksi vihreät haluaisivat hallitukseen? Koska siellä kuulemma voi vaikuttaa vihreille tärkeisiin asioihin paremmin kuin oppositiossa. Olisikohan näin? Hallitusneuvotteluissa kuitenkin joutuisivat sitomaan kätensä niin pahasti, että vaikutus mahtaisi jäädä aika pieneksi.
Eikä ehkä pidä aliarvioida oppositiossa toimimisen merkitystä. Ainakin oppositiossa voi vapaasti kritisoida hallituksen toimintaa, mikä on aina kivaa. Mutta myös demari-vasuri-viher-linjan oppositiolla voisi olla jotain yhteistä puhuttavaa, ja ainakin vihreät voisivat yrittää tavata demareille oikein hitaasti sanaparia työn muutos. Ja ennen muuta, ei pidä unohtaa niitä punavihreitä äänestäjiä, joita vihreiden sinisiipi ja etenkin ydinvoimamamoilu kauhistuttaa. He ovat epävarmoja vihreiden kannattajia ja varmasti äänestävät ensi kerralla jotain muuta, jos vihreät haluavat ottaa vastuun porvarihallituksen politiikasta. Vihreistä tulisi sylkykuppi jo alkumetreillä. Saattaisin itsekin joutua toteuttamaan tätä ennustustani.
En tue erityisesti mitään puoluetta, mutta kylläkin useiden puolueiden hyviä tyyppejä ja etenkin hyviä ideoita. Ja vastustan vastaavasti huonoja tasapuolisesti, joskaan toivottomien osalta en välttämättä jaksa vaivautua. Olenkin valmis muuttamaan mieltäni myös tässä asiassa, jos jotkut hyvät argumentit sitä vaativat, mutta tällä hetkellä tuntuisi aivan uskomattoman typerältä, jos vihreät lähtisivät toteuttamaan keskusta-kokoomuksen oikeistopolitiikkaa. Olen poistamassa varmistinta.
Näistä huolimatta onnea vaalivoittajille, ja pahoitteluni kaikille niille, joille olen sunnuntai-illasta alkaen laukonut harkitsemattomia typeryyksiä sen loputtoman ärsyyntymisen johdosta, joka oikeiston noususta aiheutui. Se, että demarit ovat toteuttaneet tähän asti oikeistopolitiikkaa, on aika laiha lohtu sille, että vielä paljonkin pahempaa voi olla luvassa.
Kommentit
jukka kirjoitti:
2007-03-20 kello 20:23
Juhani kirjoitti:
En ihan kyllä usko siihen, että kepu tosissaan ehdottaisi Väyrystä ympäristöministeriksi. Onhan vähän ontuva teoria, että hallitukseen on mentävä pelkastaakseen ympäristö. Kokoomuksen ja keskustan ympäristöpoltiikka kun on kuitenkin jotain ihan muuta mitä ympäristöliike ajaa. En usko, että vihreät pystyvät tähän paljoakaan vaikuttaa. Sen sijaan heidät sitoutettaisiin muuten kovin uusliberalistiseen politiikkaan. On mielenkiintoista nähdä synnyttääkö se vastarintaa vihreän ryhmän sisällä.
2007-03-21 kello 13:29
Blither kirjoitti:
Joo, Dipolissa nähdään toukokuun lopulla ihan hyvää tykitystä ViNo-Aikuiset-akselilla, jos vihreät menevät hallitukseen. En jätä missään nimessä tuota tilaisuutta paitsi.
Punavihreitä ääniä ei sinänsä vihreiden kannata stressata, koska Paavo A. on valitettavasti ainoa todellinen vaihtoehto koko vassaripaktista. Mä en muuten ikinä anna tätä vaalitulosta anteeksi demareille. Miten politiikkaa ja kampanjaa voi tehdä niin paskasti, että tuppuraiset tajuavat sen, äänestäen Timo Soini & co:ta tai jääden himaan? No, SDP v. 2007 pystyy tähänkin.
Suomi on lähtökohtaisesti sosiaalidemokratia, ja jos demarit itse eivät toteuta sitä, niin tuloksena on kaaos.
Punamullassa tai sinipunassa oltaisiin saatu paljon hyvää aikaan vihreidenkin toimesta. Nyt tuli tällainen arvo- ja markkinaliberaali, menestyvien ihmisten hallitus. Jupit on ihan jees pieninä annoksina ja kunnallispolitiikassa, mutta ei niitä saa päästää yksin hallitsemaan koko valtakuntaa. Sitä kautta köyhät tulevat kalliiksi. Vihreiden on turha yrittää vikistä siinä mitään sosiaalipolitiikkaa ohjelmiin.
Eihän tässä mistään tulevista vaalitappiosta ole kyse, vaan siitä kuinka saadaan tehtyä edes jotain järkevää seuraavan neljän vuoden aikana.
Punavihreitä ääniä ei sinänsä vihreiden kannata stressata, koska Paavo A. on valitettavasti ainoa todellinen vaihtoehto koko vassaripaktista. Mä en muuten ikinä anna tätä vaalitulosta anteeksi demareille. Miten politiikkaa ja kampanjaa voi tehdä niin paskasti, että tuppuraiset tajuavat sen, äänestäen Timo Soini & co:ta tai jääden himaan? No, SDP v. 2007 pystyy tähänkin.
Suomi on lähtökohtaisesti sosiaalidemokratia, ja jos demarit itse eivät toteuta sitä, niin tuloksena on kaaos.
Punamullassa tai sinipunassa oltaisiin saatu paljon hyvää aikaan vihreidenkin toimesta. Nyt tuli tällainen arvo- ja markkinaliberaali, menestyvien ihmisten hallitus. Jupit on ihan jees pieninä annoksina ja kunnallispolitiikassa, mutta ei niitä saa päästää yksin hallitsemaan koko valtakuntaa. Sitä kautta köyhät tulevat kalliiksi. Vihreiden on turha yrittää vikistä siinä mitään sosiaalipolitiikkaa ohjelmiin.
Eihän tässä mistään tulevista vaalitappiosta ole kyse, vaan siitä kuinka saadaan tehtyä edes jotain järkevää seuraavan neljän vuoden aikana.
2007-03-22 kello 17:35
jukka kirjoitti:
On siellä muitakin hyviä kuin Paavo A., joka on sitäpaitsi monelle viiteryhmän äänestäjälle liian äijä.
Mitä demareihin tulee, Tuomioja oli varmaan ensimmäinen ja ainoa vakavasti otettava demari, joka uskalsi sanoa ääneen, mikä meni pieleen: "Ilmiölle on hieno tieteellinen nimikin (kognitiivinen dissonanssi), joka tarkoittaa sanojen ja tekojen ristiriitaa. Tässä tapauksessa siitä voi päästä joko niin, että luovutaan sosialidemokraattisesta vaaliohjelmasta ja tunnustetaan toteutettu kokoomuslainen veropolitiikka omaksi, tai myönnetään, että joitakin ratkaisuja kuten esimerkiksi varallisuusveron poistoa ei olisi pitänyt hyväksyä."
Ks. http://www.tuomioja.org/
Pitää muuten todeta nyt tiedon lisäännyttyä, että mun ennustukseni tuolla ylempänä taisi mennä pieleen. Mutta ehkä se olikin toiveajattelua; (melkein) kaikki nuijat hallitukseen.
Mitä demareihin tulee, Tuomioja oli varmaan ensimmäinen ja ainoa vakavasti otettava demari, joka uskalsi sanoa ääneen, mikä meni pieleen: "Ilmiölle on hieno tieteellinen nimikin (kognitiivinen dissonanssi), joka tarkoittaa sanojen ja tekojen ristiriitaa. Tässä tapauksessa siitä voi päästä joko niin, että luovutaan sosialidemokraattisesta vaaliohjelmasta ja tunnustetaan toteutettu kokoomuslainen veropolitiikka omaksi, tai myönnetään, että joitakin ratkaisuja kuten esimerkiksi varallisuusveron poistoa ei olisi pitänyt hyväksyä."
Ks. http://www.tuomioja.org/
Pitää muuten todeta nyt tiedon lisäännyttyä, että mun ennustukseni tuolla ylempänä taisi mennä pieleen. Mutta ehkä se olikin toiveajattelua; (melkein) kaikki nuijat hallitukseen.
2007-03-22 kello 21:41
jukka kirjoitti:
Muuten "Blither": ei vaalitappiosta, vaan esimerkiksi siitä, minkälaisen mandaatin äänestäjät ovat antaneet. Jos he kokevat tulleensa petetyksi, he äänestävät toisin. Eikä asiaa voi ajatella opportunistisesti vain tulevien äänien määrällä vaan sillä, että puolueen täytyy toimia niin kuin se uskoo äänestäjien sen haluavan toimia. Ei vain niin, että neljän vuoden välein haetaan mandaatti ja sitten sekoillaan niin paljon kuin sielu sietää.
Ja on ehkä vähän huono minkään puolueen tuudittautua siihen, ettei tarvitse olla kovin hyvä, koska muiden puolueiden tämänhetkiset vaihtoehdot ovat vielä huonompia. Vihreiltä en ainakaan odottaisi sellaista vaihtoehdottomuutta.
Ja on ehkä vähän huono minkään puolueen tuudittautua siihen, ettei tarvitse olla kovin hyvä, koska muiden puolueiden tämänhetkiset vaihtoehdot ovat vielä huonompia. Vihreiltä en ainakaan odottaisi sellaista vaihtoehdottomuutta.
2007-03-23 kello 18:50
Blither Luss. kirjoitti:
Niin, vihreillähän voitaisiin katsoa olevan perustanvanlaatuinen ongelma tämänkaltaisessa tilanteessa: mennäkö sini- vai punavihreiden äänestäjien mandaatin mukaan?
Jos vihreät haluaa kuitenkin pitää kiinni omasta itseidentifikaatiostaan (se kuuluisa "edellä"), niin silloin täytyy myös hyväksyä se, että vasemmistolaiset äänestävät lähtökohtaisesti vasemmistopuoluetta. HUOM! -> Ja nyt vihreitä vain lähinnä siksi, koska heillä katsotaan olevan_mahdolisuus_vaikuttaa - toisin kuin esimerkiksi nykytilassa olevalla Vasemmistoliitolla. Siksi porvarihallitukseen meneminen ei ole minusta ensisijaisesti "äänestäjien kusettamista".
Kusetusta olisi väittää vihreiden olevan vasemmistopuolue. Tai Korhosen ym. Vasemmistoliiton olevan aito vaihtoehto modernille vasemmistolaiselle. Pienintä pahaa tässä minäkin etsin... Vihreistä on kai (toivottavasti) tällä hetkellä vähiten harmia.
Jos vihreät haluaa kuitenkin pitää kiinni omasta itseidentifikaatiostaan (se kuuluisa "edellä"), niin silloin täytyy myös hyväksyä se, että vasemmistolaiset äänestävät lähtökohtaisesti vasemmistopuoluetta. HUOM! -> Ja nyt vihreitä vain lähinnä siksi, koska heillä katsotaan olevan_mahdolisuus_vaikuttaa - toisin kuin esimerkiksi nykytilassa olevalla Vasemmistoliitolla. Siksi porvarihallitukseen meneminen ei ole minusta ensisijaisesti "äänestäjien kusettamista".
Kusetusta olisi väittää vihreiden olevan vasemmistopuolue. Tai Korhosen ym. Vasemmistoliiton olevan aito vaihtoehto modernille vasemmistolaiselle. Pienintä pahaa tässä minäkin etsin... Vihreistä on kai (toivottavasti) tällä hetkellä vähiten harmia.
2007-03-24 kello 10:23
sit vasta nähdään kirjoitti:
En usko vasemmistolaisten äänestävän vihreitä vain siksi, että heillä katsottaisiin olevan Vasemmistoliittoa parempi mahdollisuus vaikuttaa. Vihreitä äänestetään siksi, että heillä on hyviä punavihreitä ehdokkaita ja tiettyjä periaatteita.
Pian nähdään, kuinka pitkään periaatteista pidetään kiinni. Mahdollisessa porvarihallituksessa pysyminen tilanteessa, jossa äänestäjät pääsisivät nauttimaan lukukausimaksuista ja lisäydinvoimasta, olisi äänestäjien kusettamista. Muista uusliberalistisista avauksista puhumattakaan.
Pian nähdään, kuinka pitkään periaatteista pidetään kiinni. Mahdollisessa porvarihallituksessa pysyminen tilanteessa, jossa äänestäjät pääsisivät nauttimaan lukukausimaksuista ja lisäydinvoimasta, olisi äänestäjien kusettamista. Muista uusliberalistisista avauksista puhumattakaan.
2007-04-01 kello 11:35
http://leo-stranius.livejournal.com/58671.html